O dłuższego czasu dostępna jest na facebooku grupa pt. "sprzeciw powszechnej edukacji" w której to są publikowane wszelkiego typu materiały mające na celu uświadomić nam, czym właściwie jest obecny system edukacyjny, w jaki sposób programuje on młodych ludzi oraz przedstawia alternatywne modele, które są bardziej rozwojowe. Forma Facebookowa pozostawia wiele do życzenia odnośnie przeszukiwania materiałów i udostępniania ich osoba z poza FB, dlatego też założyłem ten temat w którym to postaram się załączyć wszystkie ważniejsze i ciekawsze materiały na ten temat.
Sam muszę przyznać, że po ukończeniu wszystkich stopni swojej edukacji do dziś potrafią mi się przyśnić stresujące sytuacje związane ze szkołą typu nie zaliczony sprawdzian, nie nauczyłem się tego, nie zdam!!!
Poza tym, że nasz system traumatyzuje, ocenia i grupuje dzieci to także uczy je myślenia w tych kategoriach. Niewiele osób wie, że obecny system edukacji nazywa się "edukacją najeźdźcy". W przeszłości polegała ona na tym, że dany kraj był najeżdżany, a potem wprowadzano właśnie ten znany nam model edukacji, aby indoktrynować młode pokolenie nowymi przekonaniami i wypłukiwać korzenie. Być może jest to u nas spadek z czasów zaborów. W Szwajcarii tylko 9% szkół używa tego modelu edukacji.
Jedno jest pewne poza tym, że szkoły uczą to także indoktrynują nasze pociechy.
Dziś do tego jeszcze doszedł jeden element, którym jest pieniądz. Wiele instytucji kształcących działa dziś bardziej jak firmy zarabiające na kliencie uczniu.
Oto pierwsze materiały w nich jest meritum i wiele więcej.
Zachęcam do przejrzenia ich. Można wyciągnąć wiele ciekawych wniosków.
Materiały:
Dobry wstęp!
TEDTalks Ken Robinson - szkoły zabijają kreatywność
Edukacja Alternatywna - Michał Swięszek
Ewa Nawrocka, Wszyscy jesteśmy przestępcam
Ewa Nawrocka zaprotestowała przeciwko polityce Uniwersytetu Gdańskiego, który wg. niej zamienił się w korporacje goniącą za pieniędzmi. Oto jej wystapienie.
Zmiana paradygmatu edukacji
Pranie Mózgu vs Edukacja ( Erica Goldson )
Czy naprawdę potrzebujemy ministerstw edukacji i rolnictwa?
http://www.youtube.com/watch?v=B6O6A8uaJlQ
Świadoma szkoła
http://www.youtube.com/watch?v=Ry3SIt72yiE
Nauczyciele są jak ogrodnicy - Sir Ken Robinson
Edukacja ekonomiczna od podstaw - Alina Nowaczyk - 23.10.2013
Edukacja demokratyczna - Summerhill
Rodzice i dzieci. Połączenie emocjonalne. Dr Gabor Maté.
http://www.youtube.com/watch?v=7qMHBYFmdcA
Czy szkoła kształci niewolników systemu?
Terence McKenna - Wyzwanie (napisy PL)
http://www.youtube.com/watch?v=DiJr0vSgiLM
Karty magnetyczne ograniczają wolność uczniów? (TVP Info, 30.08.2013)
Szkoła Sudbury Valley
Profesor Zimbardo do nauczycieli
http://www.youtube.com/watch?v=NXDNsfMv9V4
CCHR Diagnozowanie dzieci wymyślonymi chorobami psychicznymi
http://www.youtube.com/watch?v=W0V-AD6ztdo
Broń Masowej Instrukcji - John Gatto napisy PL
http://www.youtube.com/watch?v=2V4gOZlE8F0
John Taylor Gatto opisuje obecny system szkolnictwa i jego wpływ na cały świat, dlaczego giganci w biznesie wspierają obecny system szkolnictwa. Mówi też co mierzą wyniki obecnych testów, jako ocena jakości są bezwartościową, jednak mierzą coś ważnego, a mianowicie mierzą posłuszeństwo i przewidywalność oraz przyszłe dopasowanie uczniów do różnego rodzaju systemów. Jak szkoła sztucznie przedłuża okres dzieciństwa.
Czy polskie szkoły właściwie przygotowują uczniów do życia? (TVP Info, 05.04.2014)
https://www.youtube.com/watch?v=6wb6Z30zVF0
Homeschooling - 15.05.2014
https://www.youtube.com/watch?v=SnMZ7EcNfrs
Tylko nie "edukacja" - Alina Nowaczyk - 14.07.2014
https://www.youtube.com/watch?v=oV1K4q3XE5U
Zakazana Edukacja - pełna wersja PL
arty:
Edukacja czy indoktrynacja?
Na początek chciałbym poruszyć temat, który bezpośrednio dotyczy właśnie Was.Mianowicie szkoła. Jako iż wychodzimy głównie do młodzieży szkolnej właściwym będzie poruszenie tego tematu, który nas dotyczy.
I. Czym jest szkoła? Szkoła jako taka, jako system nauczania, jest kolejną metodą indoktrynacji systemowej. Państwo, władza dbają o to, by idee przez nie krzewione nie uchodziły niczym para w gwizdek, a by stawały się wykładnią postępowania społeczeństwa. By móc utrzymać istniejący porządek trzeba wypracować metody kontroli jednostek by te jako takie nie były w stanie same decydować o sobie, a tym samym by były skazane na bezwolne tkwienie w ustanowionym systemie. Tych metod kontroli jest wiele, dla przykładu wymienię tu tylko : społeczeństwo jako całość stanowiące swoisty bastion kreowanej ideologii, stosunki prawne preferowane przez dany system, instytucje kontroli bezpośredniej, jak policja czy wojsko, wpajany konsumpcyjny model społeczny z wciąż rosnącym popytem na dobra luksusowe, cywilizacja naukowo - techniczna uzależniająca jednostkę od oferowanych dóbr, sieć mediów służących jako zapychacze wolnego czasu, by jednostka nie mogła poświęcić go na czynne uczestnictwo w życiu społecznym, oraz wynikający z tego przymus pracy do której człowiek zmuszany jest w nadmiarze, co także powoduje, że nie ma on czasu na inną działalność, a przez to staje się biernym akceptatorem istniejącego systemu, który nieraz daje mu w kość, jednak nie jest on w stanie sobie z nim poradzić, kolejną metodą kontroli są podatki, inna systemy religijne, często współpracujące z władzą w celu obopólnych korzyści i w końcu szkoła, jako jeden z pierwszych i podstawowych sposobów indoktrynacji systemowej ( opisem poszczególnych wymienionych tu metod zajmę się innym razem, dziś zostawmy szkołę ).
II. Dziecko trafiwszy do szkoły od razu wpada w magiel ogłupiających działań mających na celu uzależnienie go od systemu. Rozpoczyna się trwający wiele lat proces, który z chwil_ zakończenia daje produkt w postaci bezmyślnej istoty, na tyle odmóżdżonej, by dalsze nią sterowanie było już tylko formalnością. Wiedza, którą tak hojnie zostajemy obdarowani właściwie niczego nam nie daje, czytać, pisać i liczyć w tym zakresie jaki jest potrzebny w normalnym życiu dziecko nauczyłoby się w ciągu dwu - trzech lat. Reszta wiedzy jest skrajnie bezużyteczna. Preferowany pamięciowy system opanowania materiału hamuje rozwój dziecka, powodując jego ujednolicanie.Początkowy zapał poznawania świata i zgłębiania jego tajemnic wyjaławiany jest bardzo skutecznie przez uczenie się na pamięć, odpytywanie na zasadzie od tej linijki do tej linijki, stawianie ocen, górowanie nauczyciela nad uczniem i rodząca się wzajemna wrogość. Kolejnym czynnikiem hamującym rozwój jest sama atmosfera stwarzana przez szkołę jako miejsce, rodzi się zawiść budowana przez system ocen, tworzy się współzawodnictwo, które wypacza umysł dziecka.Nauka zaś powinna być nastawiona na dawanie, na rozwijanie osobowości i indywidualizm dziecka, na kreowanie jego osobowości nie przez system nauczania wspólny dla wszystkich, ale system preferujący indywidualność, budowanie w oparciu o zainteresowania przejawiane przez dziecko. Jednak szkoła jaka by ona nie była, nigdy nie będzie w stanie zapewnić dziecku indywidualnego rozwoju. Najlepszą metodą rozwoju byłoby wychowanie przez rodziców, to oni najlepiej wiedzą co dla dziecka jest dobre, obserwują je i sami widzą jakie przejawia zainteresowania i tym powinni się kierować. Powinni pełnić rolę drogowskazów, podpowiadaczy, a nie kategorycznych i bezwzględnych najlepiej wiedzących. Jednak taka postawa rodziców także nie jest możliwa bez odpowiednich zmian społecznych. Dopóki ojciec i matka będą zmuszeni do ciężkiej pracy zawodowej, zabierającej im nadto cennego czasu, nadto męczącej i uszczuplającej ich energię, dopóki musieli będą czynić gorączkowe rachunki i poszukiwania " niezbędnego " pieniądza, by móc godnie żyć dopóki te czynności będą pochłaniały ich prawie w całości dopóty ich powinności przejmowała będzie szkoła, a zadania tej wytaczał będzie aktualny system mający na celu wpojenie swoich idei tak gruntowne by jednostka nie stanowiła dla niego zagrożenia. Kończąc naukę trafiamy w ramy społeczeństwa, zaczynamy żyć jak dorośli, idziemy do pracy, która zajmuje nas od rana do wieczora, wracając zmęczeni, rzucamy się na kanapę i zatapiamy zmęczony wzrok w " kojącym " obrazie telewizyjnym, zasypiamy. Nadchodzi kolejny dzień, po nim następny i następny, aż niezauważając tego wtapiamy się w to społeczeństwo i choć nieraz coś nas gnębi, denerwuję, złości, nie możemy tego zmienić bo po prostu nie umiemy, tak zostaliśmy ukształtowani. Rodzą się frustracje. W międzyczasie zawieramy związek małżeński. Mamy dzieci. Wyprowadzamy psa. Bijemy dzieci i posyłamy je do szkoły, one zaś przechodzą podobną do naszej indoktrynację, odmóżdżenia i stają się takimi jak my grzecznymi członkami społeczeństwa
III. Szkoła nie uczy ani samodzielności : wiecznie prowadzi nas za rękę, minimum programowe, czujne oko nauczyciela i dyrekcji, ani życia w grupie przez wzajemną rywalizację o lepsze oceny tworzy egoizm, model postępowania wg. zasady " kto silniejszy, czyli zdolniejszy, czy pilniejszy ten lepszy ". Co w konsekwencji prowadzi do konfliktów między członkami uczniowskiej społeczności. Przeładowane programy oferują dwa rozwiązania : spędzanie całych dni nad książkami i zapychanie umysłu setkami zbędnych definicji i satysfakcja gdy zaliczymy materiał, tzw. luz i w efekcie ciągły strach przed klapą w szkole. Na dziś jest chyba tylko jedno rozwiązanie - staraj się możliwie jak najmniej mieć wspólnego ze szkołą, i jej ramami, w które chcą cię wtłoczyć - ucz się sam - tego co cię naprawdę interesuje. Codzienne życie jest tak ogate w zdarzenia, że jeżeli mamy otwarty umysł to żadna szkoła już nie jest potrzebna.
IV. Wiedza wtłaczana przez szkołę jest bez użyteczna, sam się o tym przekonałem : w tym roku zdałem maturę - egzamin dojrzałości, moja wiedza świadczy o tym że jestem dojrzały (moja wstępna indoktrynacja się zakończyła) i cóż o to mogę uczynić z tą moją wiedzą? Jak mogę ją wykorzystać? Otóż ni jak. Wchodząc w nowe dorosłe życie nie mam nic poza zbędną stertą nic nie znaczących wiadomości, które i tak z dnia na dzień zapominam, wiadomości które przyswajałem przez szereg lat, a które gdybym chciał mógłbym znaleźć w ciągu jednego popołudnia zachodząc do biblioteki. Gdybym aktualnie został odcięty od rodzinnego budżetu prawdopodobnie skończył bym na śmietniku, to nie jest żart, niech ktoś z was spróbuje teraz odciąć się od rodzinnych finansów, niech znajdzie prace, założy rodzinę, wyżywi ją i jeszcze niech będzie szczęśliwy. Sądzę że nie wielu by się to udało, po prostu nie jesteśmy nauczeni samodzielności i będziemy się jej musieli uczyć sami, na rachunek rodziców. Czego więc nauczyła nas szkoła jeżeli po jej zakończeniu nie jesteśmy sobie w stanie dać rady w życiu? Nie nauczyła nas nic, będąc tylko składnikiem systemowej indoktrynacji. Wszystkiego musimy się uczyć sami, a czas nie czeka życie ucieka. Nie mogąc sobie poradzić uciekamy od życia, idziemy do baru koić swoje smutki, stajemy się tylko marionetkami systemu, ludzkiej głupoty i zachłanności. A państwo jest zadowolone, władza się cieszy.
V. Szkoły produkują bezmózgich, nieudolnych życiowo impotentów. Tylko tyle daje nam szkoła. Ostatnio próbowałem znaleźć dorywczą pracę, nie będę opisywał swoich perypetii, parę razy zrobiono mnie w konia, pracy nie znalazłem. Boję się pomyśleć co by było gdyby nie było moich rodziców? Z pewnością nie dałbym sobie rady, jestem tego pewien. Jednak zmiana systemu społecznego wymaga działań na wszystkich płaszczyznach, tylko tak można coś zmienić. Trzeba mówić i coś robić. W tym celu między innymi powstało to pismo... "
Przedruk z "Walka Trwa"
Uczenie małych dzieci - Metoda Domana
https://www.facebook.com/notes/ola-jaku ... 1648223480
Szkoła Szczetina (film):
http://zakazaneowoce.pl/index.php?s=m&id=1159
Alternatywa dla powszechnej edukacji - szkoly Waldorskie (Steinerowskie).
Dzialajace w Polsce szkoly waldorfskie:
- Poznan http://www.wolna-szkola.org.pl/
- Bielsko Biala http://www.szkola-waldorfska.bielsko.pl/
- Krakow http://www.waldorfskaszkola.krakow.pl/
Zamienią wszystkie książki w e-booki, a zamiast plecaków będą tablety
http://www.chip.pl/news/wydarzenia/nauk ... da-tablety
10 faktów na temat edukacji w Finlandii_- Najlepszego systemu nauki na świecie
http://forsal.pl/galerie/644675,zdjecie ... iecie.html
Szkoła demokratyczna - samodzielni i odpowiedzialni cz.2
http://stressfree.pl/szkola-demokratycz ... alni-cz-2/
Stefan Chwin - Jak nie masz sukcesu to jesteś nikim - tego uczymy w szkołach
http://trojmiasto.gazeta.pl/trojmiasto/ ... .html?as=1
Minister Hall! Robi pani krzywdzę dzieciom!
http://www.fakt.pl/Minister-Hall-Robi-p ... 315,1.html
Sekret fińskiej edukacji
http://www.instytutobywatelski.pl/10216 ... j-edukacji
Nowy pomysł, jak uczyć dzieci: bez klas i kontroli państwa
http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/1,3577 ... troli.html
UW = ułomne wykształcenie (LIST)
http://wyborcza.pl/1,95892,14993840,UW_ ... a_Wyborcza
Nowojorska szkoła promuje wegetarianizm, wyniki uczniów się poprawiły
http://ekoprzewodnik.pl/blog/2013/11/15 ... tarianizm/
Rektor UMCS o kryzysie uczelni: Jesteśmy "fabrykami", produkujemy absolwentów
http://lublin.gazeta.pl/lublin/1,35640, ... ami__.html
"Niektórzy studenci nie powinni ukończyć gimnazjum. Odchodzę"
http://lublin.gazeta.pl/lublin/1,48724, ... winni.html
Rodzice zakładają szkołę. Bez klas, dzwonków, w willi
http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1, ... z3Cjksc0Rw
Wymyślił ADHD dla pieniędzy
http://3obieg.pl/wymyslil-adhd-dla-pieniedzy
Szkoła, kuźnia niewolników
http://3obieg.pl/wymyslil-adhd-dla-pieniedzy
Pierwsza "szkoła bez szkoły" od września we Wrocławiu
http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/1,3577 ... z3CjlYg0GH
Szkoła konformizmu
http://wiadomosci.onet.pl/prasa/szkola- ... izmu/r0qz0
A może by tak bez szkoły?
http://www.sofijon.pl/module/article/one/3
Polska, fabryka korposzczurów
http://wyborcza.pl/magazyn/1,137770,157 ... zurow.html
"...Cały system został (świadomie lub bezmyślnie) tak zaprogramowany, żeby uruchomić wszelkie niskie pobudki drzemiące w uczniach, rodzicach i nauczycielach, zamieniające ciekawe świata, otwarte i kreatywne dzieci w nieufne, zdyscyplinowane, egoistyczne korposzczury, podporządkowujące się narzuconym schematom i hierarchiom, pokornie pnące się po szczeblach szkolnej kariery i rezygnujące z wolności, niezdolne do krytycyzmu i współdziałania koniecznego, by stawiać opór rzeczywistości lub przedsięwziąć nieprzewidziane w systemie działanie, a nawet zaangażować się w cokolwiek, co wychodzi poza schemat robienia kariery i osobistej korzyści...."
Szkoła obok mózgu
http://magazyn.7dni.pl/302435,Szkola-obok-mozgu.html
Egzaminatorzy: co trzeci uczeń nie zdał matury
http://wiadomosci.onet.pl/kraj/egzamina ... tury/v3kqw
Archiwa pełne edukacyjnych inspiracji
http://wiadomosci.onet.pl/kraj/egzamina ... tury/v3kqw
Bezradne, sfrustrowane...
http://www.psychologiawszkole.pl/o,812, ... owane.html
Domy, gdzie dorastaja krolewicze i krolowe. Klasy w szkolach, gdzie siedza sami hrabiowie i damy dworu.
Takie jest dzisiejsze wychowanie wiekszosci dzieci. Taka jest edukacja.
W efekcie... sfrustrowani mlodzi ludzie...
Inspirujące wystąpienie 13 chłopaka, który pokazuje kontrast między tradycyjną edukacją, a domową: http://www.collective-evolution.com/201 ... education/ Tekst w wersji ENG może ktoś byłby chętny przetłumaczyć?